Elever fik store øjensmerter efter fest: Firma er 'dybt berørte' og 'chokerede'
Firmaet Firedisko vil til bunds i sagen. Det understreger de efter elever har meldt om store øjensmerter efter en gymnasiefest, hvor Firedisko leverede lys.
Firmaet Firedisko er i fuld gang med at undersøge, om det er deres UV-lamper, der har været skyld i øjensmerter ved flere elever på Horsens Gymnasium og HF.
Efter en ravefest fredag fik flere elever skader på øjnene, og mandag har rektor på skolen Flemming Steen Jensen udtalt, at man mener, årsagen kan være en fejl på et UV-filter leveret af firmaet Firedisko.
Og det berører firmaet bag.
- Min reaktion på meddelelserne er selvfølgelig, at jeg er meget chokeret over, at dette kunne ske, og ked af at høre, at de unge mennesker tydeligvis har haft gener fra festen i fredags, skriver indehaver af Firedisko Simon Ringholm i en mail til TV 2.
Mangler svar
Han understreger samtidig, at der endnu ikke er kommet et svar fra producenterne af pærerne i lamperne, og at det altså derfor ikke er sikkert, at det er forklaringen på elevernes smerter.
TV2 Østjylland har efter festen fredag talt med adskillige elever, der beretter om øjensmerter og forbrændinger på kroppen.
Apoteket i Horsens anslog, at omkring 50 gymnasieelever har været forbi efter receptpligtige øjendråber og øjensalve efter festen, ligesom en elev fortalte, at vagtlægen vurderede, at eleverne havde været udsat for uv-stråling. Muligvis på grund af et ødelagt filter på de lamper, der blev brugt til festen.
Simon Ringholm, fortæller dog, at man har benyttet UV-lysene i 15 år uden et eneste fortilfælde med elever, der har fået øjenskader.
Hvad gør I for at sikre, at jeres udstyr er forsvarligt at bruge?
- Alt udstyr, som vi har på hylderne, er af anerkendte mærker, som selvfølgelig lever op til al gældende lovgivning og selvfølgelig også CE-mærket. Alt udstyr bliver tjekket igennem for fejl og mangler, når det kommer retur fra en fest. Derudover bliver udstyret selvfølgelig også tjekket visuelt, inden der bliver sat strøm på, skriver Simon Ringholm fortsat i en mail.
Mange undrer sig over, hvordan sådan noget kan ske. Hvad er jeres forklaring?
- Det kan jeg love dig for, vi også er. Vi har, som sagt, brugt disse lamper gennem mange år og har aldrig haft problemer som dette. Derfor skal vi have nogle eksperter på banen, samt fra producenten. Lige nu afventer vi svar fra producenten. Før vi har hørt fra dem, kan vi ikke udtale os yderligere.
Ifølge Simon Ringholm er producenten af den brugte pære et amerikansk firma. Derfor er der en tidsforskel, der gør, at man endnu ikke har fået svar. Firmaet afventer ligeledes svar fra eksperter for at finde ud af, om en revne i pæren kan være skyld i elevernes smerter.
- Jeg er dybt berørt af situationen og vil helt til bunds i denne sag. Selvfølgelig for at finde ud af, hvad der er gået galt, men lige så meget for dette ikke sker igen, hverken fra os eller andre kollegaer i branchen, afslutter Simon Ringholm i mailen.